tiistai 23. tammikuuta 2018

Pelottaa

Helou!

Haluan pyhittää kokonaisen postauksen tälle mun tän päiväiselle aiheelle, joka on siis mun piikkikammo. En tiedä lukeeko blogiani kukaan, jolla olisi piikkikammoa, mutta sen tiedän, että en ainoa ole.

Mulla on siis edessä jäykkäkouristusrokote, ja mun edellisin rokote oli joskus monia vuosia sitten, kun otin influenssarokotteen. Siinäkin oli aikamoiset odottelut, että mut saatiin edes siihen penkkiin istumaan, koska mä juoksin suurinpiirtein ympäri sitä aluetta ja itkin, koska en todellakaan olisi halunnut sitä pistettävän muhun. Se syy siihen, että istuin siihen penkkiin oli se, että edellisen kaverini äiti sattui olemaan töissä siellä lääkäriasemalla ja hän sanoi antavansa mulle sellasia suklaavohvelikeksejä (joiden nimeä en nyt tässä hädässä muista), jos otan sen rokotteen.

Alunperin mulle on sanottu, että saan sen rokotuksen 8.2. mutta koska kävin terkkarin kanssa asiasta juttelemassa, niin hän sanoi, että saan ottaa sen aikaisemminkin, jos hän on vain paikalla koulussa, joten olen menossa sen ottamaan varmaankin huomenna. :( Pelottaa ja paljon.

Okei, mun ilme on täs aika jännä, mutta halusin silti tän postata tänne. :D


Ihan ekoissa verikokeissa mulla oli aina puudutukset päällä, tai ei varmaan ihan sillon pikkusena, jos sellasia silloin otettiin, mutta koulussa jo olin, kun mulla oli puudutuksia. Yhtenä kertana kun menin terkkarilta pyytämään puudutuksia, niin hän sanoikin, että "oot jo sen verran vanha, että sun pitäisi pystyä ottaa verikokeet jo ilman puudutusta.". Tässä lähiaikoina oon alkanu miettimään tota vähän oudoksuen, koska luin netistä vinkkejä tuohon rokotteen ottamiseen, ja joku sielä sanoi, että niitä puudutuslaastareita voisi ostaa apteekista, ja niitä ostaa ihan aikuiset ihmisetkin. Eniten mua mietityttää, että miten noin 10-11-vuotias nuori tyttö olisi liian vanha käyttämään puudutuslaastareita, jos niitä sitten käyttää jotkut yli 20-vuotiaat aikuiset? 😱



Kerronpa tähän väliin yhden jutun, mikä saattoi mulle aiheuttaa tämän piikkikammon, tai ainakin pahentaa sitä, koska se on mulla ollut varmaan tätäkin tapahtumaa ennen. Olin siis menossa verikokeisiin, ja en tietenkään tykännyt mistään piikeistä. Välttelin sitä verikokeen ottamista oikeasti niin kauan, että lääkärit joutu mun kahlimaan käsillään siihen tuoliin, ja itkin siinä varmaan niin lujaa, että taatusti koko sairaalan väki kuuli sen. Ei se verikoe kuitenkaan sattunutkaan niin paljoa, niinkun aina sellaisen jälkeen ajattelen, mutta aina ennen minkään näköistä verikoetta tai rokotetta ajattelen sitä, että kuinka paljon se tulee sattumaan ja kaikkea mahdollista, mitä ei kuitenkaan tulisi tapahtumaan.



Mulle kaikki kumminkin on sanonut, että se ei satu, että se vaan nipistää niinkun kaikki muutkin, mutta saan sen tuntumaan kivuliaalta, koska se laitetaan käsivarteen, eikä tuohon taipeeseen, mistä verikokeet otetaan. Tottakai ymmärrän sen, että ei sitä suoneen voiskaan laittaa, mutta tajusitte ehkä pointtini. Voikun muistaisin sen, että miten paljon se influenssarokote silloin sattu, mutta kun en muista.. Pelkkä ajatuskin tästä saa mut itkemään, koska se on mulle ihan hirveä asia. Jos alan ajattelemaan sitä, niin tuntuu siltä, että mun kädet tipahtas ihan just tällä sekunnilla, ihan vaan katkeis tuosta noin vain. Tästä ehkä huomaa sen, että kuinka paljon oikeasti pelkään ja inhoan rokotuksia ja verikokeita.



Haluan nyt kuitenkin tietää teidän kokemuksia rokotuksista, pelkäättekö piikkejä? Onko teillä piikkikammo/ootteko selättänyt sen? Jos olette, niin miten onnistuitte siinä? Vinkkejä kaipailisin tällä hetkellä kovasti! 😞

5 kommenttia:

  1. Olin todella piikkikammoinen n. 14-vuotiaaksi asti kunnes aloin tehdä lävistyksiä itselleni; juurikin sen vuoksi itse kun en uskaltanut mennä lävistäjälle hah. Verikokeet ja rokotukset on ohi niin nopeasti että monesti ei edes huomaakkaan! Piikkikammossa ei ole mitään noloa tai epätavallista. Yritä ajatella mukavia asioita, ajattele vaikka että kun tämä on ohi, voisin käydä kahvilassa syömässä jonkun ihanan leivoksen kahvin kera :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon sun tsempistä! Kävin siel rokotuksessa ja en oikeasti edes tuntenut mitään! Oon niin helpottunut, että se nyt on ohi ja että se ei sattunut ollenkaan. Olen myös ainakin yrittänyt tehdä lävistyksiä itselleni, mutta siinä kävi niin, etten saanut sitä neulaa siitä läpi, joten luovutin sen asian suhteen. Mua ei kuitenkaan pelota mitkään lävistysneulat ollenkaan toisinkun kaikki verikoe- ja rokotusneulat :)

      Poista
  2. Mä oon aina myös pelännyt kaikkia piikkejä :/ Muistan kun olin ottamassa sikainfluenssa piikkiä joskus ala-asteen lopussa ja itkin melkein viikkoa etukäteen ihan paniikissa, että en halua mennä ottamaan sitä. Muistan kyllä, että se ei ottanut oikeastaan yhtään kipeää, mutta jotenkin sitä silti pelkää joka ikinen kerta :/ Aattelen tälläkin hetkellä ihan kauhulla sitä, että joskus ensi syksynä tulee taas pakollisena jokin rokotus..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ääh, voin niin samaistua, niinkuin varmaan nyt tiedätkin! Siis olisi paljon helpompaa, jos kaikki rokotukset pystyttäisiin antamaan tabletin muodossa jonain kuurina tms, koska aika monella voi olla piikkikammo. Asiat mitä viime rokotuksessa opin oli se, että pitää yrittää ajatella jotakin muuta, kun sitä rokotetta ja yrittää olla katsomatta sitä. Sama pätee myös verikokeissa ja oikeastaan kaikissa, missä joudutaan pistämään. :) Tsemppiä sulle kumminkin sun kammon kanssa. <3

      Poista
  3. Oon 13 vuotias ja mullakin on piikkikammo.

    VastaaPoista

Kaikenlaiset kommentit on tervetuleita! Otan vastaan myös rakentavaa palautetta! :3